Hoppa till sidans innehåll
  • bike-ride-2209055_960_720Foto:
  • pexels-photo-258395Foto:
  • runners-635906_960_720Foto:
  • stand-up-paddle-1645433_960_720Foto:
  • swimmers-79592_960_720Foto:
  • mountain-biking-1210066_960_720Foto:
  • riding-1935051_960_720Foto:
  • canoe-2179196_960_720Foto:

8 tips för en aktiv sommar

2017-06-20 12:49
Sommaren är här och med det kanske semester på annan ort eller bara massa sociala aktiviteter som lockar mer än gymmet eller löpskorna just nu. Här följer åtta tips för en aktiv sommar!
  • Uppdaterad: 2017-08-17 11:56

  1. Gör saker tillsammans och kombinera träning med socialt umgänge! Dra ihop ett gäng och spela brännboll, fotboll, kubb eller något annat roligt innan kvällens grillning.

  2. Träna på stranden. Ta en liten stund och spring intervaller i vattenbrynet (om det är sand så blir det garanterat lite extra jobbigt), gör lite styrkeövningar eller simma några vändor. Eller ta med strandtennis eller en boll och spela något på stranden med kompisarna!

  3. Upplev naturen. Svensk natur är fantastisk alla årstider, men sommaren är något speciellt. Hyr kajak, kanot, SUP-bräda eller cykel, eller snöra på vandringskängorna eller löparskorna och ge er ut på en dagsutflykt med fika- och badpaus i en sjö längs vägen. Eller packa ned tält och sovsäck och gör det till ett spännande äventyr med övernattning.

  4. Kolla upp om det finns öppna träningspass i någon park. Många gym flyttar ut sin gruppträning till parker på sommaren, så passa på att testa något nytt!

  5. Utnyttja om ditt gym ger dig möjligheten att träna gratis eller billigt på andra anläggningar i landet. Den funktionen blir allt vanligare bland träningsanläggningar och ingår ibland helt i medlemskapet, eller kostar en liten slant extra. För dig som vill behålla dina vanliga träningsrutiner och övningar är det ett bra alternativ.

  6. Lär dig någon helt ny aktivitet. Sommar, ledighet, semester. När passar det bättre att testa på och lära sig en ny träningsform? Gå en nybörjarkurs eller besök ett prova-på-tillfälle i golf, simning, vindsurfing, SUP (Stand Up Paddle), yoga, kajakpaddling, rodd, mountainbike, cykling, ridning, löpning eller något helt annat. Listan kan göras lång på alla de aktiviteter som svensk sommar erbjuder för den som är nyfiken och villig att lära sig något nytt. Fundera på vad du vill göra, googla fram det i ditt närområde och just do it!

  7. Vardagsmotion! Gå eller cykla dit du ska istället för att ta bussen eller bilen.
     
  8. Den bästa träningen är den som blir av. Du kanske inte behöver träna stenhårt fem dagar i veckan även i sommar, passa på att vara lite ledig istället. Träna det du har lust till, se all motion som något positivt och släpp kraven på att träningen måste vara si eller så. Och framförallt, HA KUL!

 

Med det tar vi paus i Studentidrottsbloggen och är åter i höst. Vi vill passa på att önska dig en fantastiskt härlig - och aktiv ;) - sommar! 

Skribent: Josefin Trogen
Epost: Adressen Gömd

Följ oss på sociala medier  

Facebook



Instagram
Twitter
YouTube_logo
 flickr_logo_46469750

 

 

Samarbeten  

 

 

Postadress:
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Box 2052
750 02 Uppsala

Kontakt:
Tel: 010-476 54 90
E-post: This is a mailto link