Hoppa till sidans innehåll

Uppmärksamhetsveckan - 100% Ren Hårdträning

2017-10-10 15:49
Nu har Uppmärksamhetsveckan äntligen dragit igång och den kommer att pågå under hela vecka 41! Veckan är till för att fokusera lite extra på arbetet mot doping och frågor kring det runt om i Sverige.
  • Uppdaterad: 2017-10-10 15:49

Doping är tyvärr ett ofta förekommande fenomen inom idrotten och det har även blivit ett samhällsproblem då många icke elitsatsande idrottare eller motionärer använder sig av olika preparat eller kosttillskott. Alla har rätt till att träna, delta och tävla i en dopingfri idrott och miljö och målet med idrottsrörelsens antidopingarbete är att säkerställa detta. Studentidrotten är inget undantag och därför är vi självklart delaktiga i det antidopingarbete som pågår inom svensk idrott.

Uppmärksamhetsveckan som arrangeras av PRODIS är också otroligt viktig. Våra medlemmar och föreningar är väldigt duktiga på att uppmärksamma arbetet med antidoping. Här är några som kör fullt ut under Uppmärksamhetsveckan:

VUGI/Olympen Träningscenter kommer att ha en föreläsning där Kenneth Ekholm, en fd kroppsbyggare som använde sig av dopingpreparat, berättar om hur hans liv förändrades. Han gick från en otrygg 44 kg tung kille till en otrygg, kriminell narkoman på 127 kg med drömmar att vinna tävlingar i bodybuilding. Den 11/10 klockan 18.00 kan ni som befinner er i Växjö lyssna på hur han lyckades vända sitt liv. En högt aktuell och intressant föreläsning som trycker på hur farligt doping egentligen är och hur skadligt det är för hälsan.

Campushallen har också en hel del aktiviteter under veckan för att uppmärksamma och sprida information om antidoping!

      • Måndag-torsdag 17.30-19.30 samt fredag 15.00-17.00 bemannar två gymvärdar gymmet för att svara på frågor och tipsar om övningar och bra träningsupplägg. Det kommer även hållas två tävlingar dessa tider.
      • Fredag 13/10 kl. 15.00-17.00 kommer polisen för att prata med besökare och visa upp sig.
      • Lördag 14/10 är det ett temapass i gymmet (tyngdlyftning).
      • Onsdag 11/10 kl. 18.30-19.30 hålls det en kostföreläsning (Har maten betydelse vid träning?) med Nathalie Johansson, Leg. Dietist.

Även Mitt Livs StiL vid Luleå Tekniska Universitet har valt att lyfta fram dopingfrågan. De uppmanar att gärna komma till receptionen och få mer information angående arbetet mot doping. Det är 100% Ren Hårdträning som gäller!

Gör ni i er förening också något? Maila This is a mailto link så lägger vi till det i listan. 

 

100% Ren Hårdträning

100 % ren hårdträning är en arbetsmetod som syftar till att minska användningen och tillgången på anabola androgena steroider (AAS) och andra dopingpreparat bland tränande på träningsanläggningar och gym. Metoden är framtagen av STAD (Stockholm förebygger alkohol och droger) i samverkan med det nationella nätverket PRODIS (Prevention av doping i Sverige) som samordnas via STAD. Arbetsmetoden finansieras via Folkhälsomyndigheten. Huvudkomponenterna består av:

      • Utbildning
      • Diplomering
      • Samverkansgrupper samt kunskapsuppbyggnad

Det är otroligt många gym och träningsanläggningar runt om i landet som arbetar med 100% Ren Hårdträning. Vill ni läsa mer om detta kan ni gå in på PRODIS hemsida.

 

Ren vinnare

Ren Vinnare är en webbaserad utbildning i antidoping som består av sju moduler och som är mycket användbar för alla inom idrotten – idrottsutövare såsom stödpersonal. Kunskap förebygger doping! Ren vinnare kommer från Svensk antidoping som är en del av svensk idrott. 

 

Den vanliga motionären behöver inga kosttillskott och andra preparat för att prestera i sin träning, därför vill vi även passa på att tipsa om ett smidigt mellanmål som kan ätas både före och efter träning. 

Chiapudding med banan, bär och nötter

Förbered gärna dagen innan och dubbla receptet så har du mellis för några dagar.

Detta recept ger 2 portioner och är färdigt på 8 timmar.

Ingredienser

      • 4-6 msk Chiafrön (beroende på vilken konsistens som önskas)
      • 2 st mogna bananer (små till medelstora)
      • 3 dl mandel- eller havremjölk
      • Kanel efter smak
      • Kardemumma efter smak (kan uteslutas)
      • Frukt, bär & nötter

Gör så här

      1. Mosa bananerna med en gaffel eller mixa med en stavmixer. Lägg sedan i en skål.
      2. Blanda ned chiafrön.
      3. Tillsätt mandel- eller havremjölk, kardemumma och kanel under omrörning.
      4. Ställ in i kylskåp och låt vila i cirka 8 timmar.

 

Servera med tärnad frukt, bär, nötter eller granola. Lite kvarg på toppen är också riktigt gott. 

Skribent: Josefin Trogen
Epost: Adressen Gömd

Följ oss!  

Facebook


Instagram

Twitter
YouTube_logo
 flickr_logo_46469750

 

 

Samarbeten 

 

Postadress:
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Box 2052
750 02 Uppsala

Kontakt:
Tel: 010-476 54 90
E-post: This is a mailto link