Hoppa till sidans innehåll
Foto: pixabay.com

5 punkter att komma ihåg vid ny styrelse

2017-10-17 09:16
För att underlätta för den nya styrelsen är det viktigt att ha aktuella uppgifter i IdrottOnline - idrottens egna administrationssystem. Gå igenom checklistan nedan och se till att allt är fixat innan överlämningen är klar.
  • Uppdaterad: 2017-10-17 09:21

IdrottOnline är idrottens administrationssystem. Här kan ni hantera föreningens medlemsregister, söka LOK-stöd och Idrottslyftet, registrera aktiviteter, sköta hemsidan och mycket mer. För att kunna göra detta är det viktigt att ni har aktuella uppgifter i IdrottOnline. Vi rekommenderar därför att ni när ni byter styrelse går igenom följande punkter. Det underlättar både för den nya och kommande styrelsen i föreningen.

  1. Skaffa 1-2 huvudadministratörer
    Se till att 1-2 personer i nya styrelsen får rollen som ”Huvudadministratör”. Denna roll tillsätts av Riksidrottsförbundet på länken här. Säg att ni vill ha ny huvudadministratör till föreningen och uppge namn och personnummer i formuläret nedan. Välj "akademisk idrott" som idrott. 
  1. Huvudadminstratören tillsätter Klubbadministratörer
    Huvudadministratören kan i sin tur tillsätta ”Klubbadministratör” efter behov. ”Klubbadministratör” ger nästan exakt samma behörigheter som ”Huvudadministratör”, men kan tillsättas och tas bort av andra administratörer (ni behöver alltså inte kontakta Riksidrottsförbundet för detta).
  1. Lägg in nya styrelsen som medlemmar i föreningen
    Lägg in varje person i den nya styrelsen som medlem i föreningen. Därefter tilldelar ni dem förslagsvis respektive roller ordförande, kassör, LOK-stödsansvarig och Idrottslyftsansvarig firmatecknare. Läs mer om de olika rollerna här
  1. Uppdatera föreningens medlemsregister löpande
    Håll föreningens medlemsregister uppdaterat genom att lägga till nya medlemmar och ta bort medlemmar som slutat i föreningen. Ju fler medlemmar i IdrottOnline, desto bättre för svensk studentidrott. (Varje år får Sveriges Akademiska Idrottsförbund ett ekonomiskt stöd från Riksidrottsförbundet för att samordna och utveckla studentidrotten. Stödet baseras bland annat på antalet medlemmar och antalet föreningar. Ju fler medlemmar det finns inom studentidrotten i IdrottOnline, desto mer bidrag till svensk studentidrott som går till bland annat Idrottslyftet, subvention av utbildningar och tävlingar samt föreningsutveckling.) Läs mer om medlemsregistret i IdrottOnline här och om hur man lägger till medlemmar här. 
     
  2. Idrott-Online-utbildningar hos SISU Idrottsutbildarna
    Gå gärna en utbildning i IdrottOnline för att lära er grunderna. Det blir så mycket enklare och roligare när man förstår vad och hur man ska göra, och det finns många funktioner som underlättar styrelsearbetet. Vi rekommendera alla nya styrelser att gå en utbildning. SISU Idrottsutbildarna erbjuder utbildningar och du kan söka efter utbildning nära din förening här.

 

Vill ni veta mer eller har ni några frågor?

Ni kan alltid kontakta vår föreningskonsulent Adam på This is a mailto link eller 010-476 54 94.

Här får ni 5 tips för en lyckad styrelseöverlämning och 5 tips för ett effektivt styrelsearbete. 

Skribent: Josefin Trogen
Epost: Adressen Gömd

Följ oss!  

Facebook


Instagram

Twitter
YouTube_logo
 flickr_logo_46469750

Postadress:
Sveriges Akademiska Idrottsförbund
Box 2052
750 02 Uppsala

Kontakt:
Tel: 010-476 54 90
E-post: This is a mailto link

Samarbeten